Rubens Barrichello Brazylijczyk jest najbardziej doświadczonym kierowcą w historii Formuły 1. W sezonie 2008 pobił rekord liczby startów, należący od 1993 r. do Riccardo Patrese. Włoch wystartował w 256 wyścigach Grand Prix, natomiast Barrichello u progu sezonu 2010 miał na koncie 284 starty.
Przez pierwsze siedem lat kariery Rubens startował w zespołach środka stawki – debiutował w 1993 r. w Jordanie, gdzie jeździł do 1996 r., a potem spędził trzy sezony w zespole Stewart. Udane występy w niezbyt szybkich samochodach przyniosły w końcu efekt w postaci awansu do czołowego zespołu, Ferrari. Jednak od początku było wiadomo, że Barrichello będzie grał drugie skrzypce we włoskiej ekipie, u boku Michaela Schumachera.
Brazylijczyk wzorowo spisywał się w roli drugiego kierowcy, a zdobywane przez niego punkty pomogły Scuderii Ferrari w zdobyciu pięciu kolejnych tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów. Lider ekipy w tym samym czasie został pięć razy mistrzem świata wśród kierowców, a Barrichello zwyciężył w dziewięciu wyścigach i dwa razy uplasował się w punktacji za Schumacherem.
Polityka zespołu Ferrari doprowadzała czasami do kontrowersyjnych sytuacji, z Rubensem w roli głównej. Tak było chociażby podczas Grand Prix Austrii w 2002 r., kiedy tuż przed metą Brazylijczyk na wyraźne polecenie kierownictwa ekipy przepuścił Schumachera, oddając mu wygraną. Po tym incydencie Międzynarodowa Federacja Samochodowa oficjalnie zakazała podobnych praktyk, nazywanych w wyścigowym żargonie „team orders”, czyli „polecenia zespołu”.